google analytics

Google Analytics: Meten is weten. We weten allemaal dat het zo werkt maar toch nemen we geen of te weinig tijd om de data te verzamelen en te bekijken. Google heeft een uitstekende tool (Google Analytics) beschikbaar waar de resultaten afgelezen kunnen worden.

Starten

Het installeren van Google Analytics is een goed vertrekpunt om uw gegevens te verzamelen, te  analyseren en een nulmeting te kunnen realiseren. Pas wanneer er data is verzameld en geanalyseerd en u de gegevens kunt vergelijken, kunt u zien of er verbeteringen gerealiseerd zijn.


Hoe vindt Google uw site

Zoekmachines zoals Google speuren het web af door gebruik te maken van links (verwijzingen). De gebruikte crawler speurt het web 24/7 af naar vernieuwingen. Zodra hij iets ontdekt slaat hij deze op in de index van een gigantische database. Hoe vaker hij vernieuwingen ontdekt hoe vaker hij langs komt om deze op te slaan.

Nieuwe content is dus essentieel om hoger in de Google ranking te komen.

Om Google te informeren over het bestaan van uw site moet er eerst een link worden gelegd vanaf een site welke al wel bekend is bij Google. Door deze link te volgen wordt de eerste crawler-sessie uitgevoerd en tevens de eerste opslag in de index.


Google’s geheime algoritme

Nadat uw website geïndexeerd is kan Google u de resultaten laten zien in de zoekresultaten.

Google gebruikt een specifiek algoritme dat bepaald welke pagina’s worden getoond en in welke volgorde. Hoe dit precies werkt is geheim. Niemand weet precies hoe welke factoren de volgorde van de zoekresultaten bepalen. Deze veranderen ook regelmatig.


Google’s resultaten pagina

Google’s resultaten pagina laat 7 tot 10 links zien welke het beste passen bij de zoekopdracht. Dit zijn de organische zoekresultaten. Boven deze 10 blauwe links worden ook 2 of 3 betaalde links (advertenties) getoond. Afhankelijk van de concurrentie wijzigen de prijzen.

startpunt google analytics

Google Analytics: kiezen en bijsturen

Het is zaak om de mogelijkheden van het dashboard van Google Analytics optimaal te benutten; welke pagina wordt goed bezocht, welke content spreekt aan en zijn de verwijzingen goed?

Impressions company gaat samen met u bekijken of uw online activiteiten voldoende data genereren. Door hiermee te starten krijgt u beter zicht op uw statistieken en kunt u sneller en gerichter ingrijpen.


De Quick Scan geeft u de mogelijkheid om op een snelle en goedkope manier te zien waar u kunt verbeteren. Wilt u verder gaan dan kan Impressions company een Advanced Scan voor u maken.

Mocht u meer willen weten over het hoe en waarom van (onderdelen van) Google Analytics dan verwijzen wij u graag naar de Internet Marketing Universiteit van Tonny Loorbach en z’n team. Veel verduidelijkende video’s en heldere uitleg over vele aspecten van Internet Marketing. Meer over Online trends, tips & tricks: zie de site van Frank Janssen beter bekend als Frankwatching.