Praktijk voorbeelden (B2B en B2C)

B2C Klant

Een MKB bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen, construeren en realiseren van hoogwaardige gereedschappen zoals matrijzen en stempels. Naast complete samenstellingen worden ook fijnmechanische componenten en precisieonderdelen vervaardigt.

Behoefte

Als gevolg van een recente investering in een High-End Yasda freesmachine ontstond de behoefte aan enerzijds meer en nieuwe opdrachtgevers anderzijds aan meer naamsbekendheid.

Resultaat

Impressions company heeft de fotografie verzorgt, en een email campagne gerealiseerd met:

  • pakkende teksten,
  • aangepaste landingspagina voor de website
  • bestaande emailadressen.

Binnen 1 week de eerste opdracht binnen van een nieuwe opdrachtgever. Op regelmatige basis blijft de klant onder andere op deze manier zijn bestaande en potentiële relaties informeren. Ook een videokanaal is in opbouw.

B2C Klant

Een discounter voor partijgoederen met 3 fysieke winkels voor consumenten.

Behoefte

Een grote online community bouwen met als doel de loyaliteit vergroten en de fysieke bezoekersaantallen laten stijgen.

Resultaat

Verdubbeling van de ‘fanbase’ naar 7.200 naast een significante toename van het aantal verzamelde e-mailadressen en een structurele stijging met 60% van de website bezoekers. Dit heeft vervolgens weer geleid tot een toename van het aantal fysieke bezoekers in de filialen.

meer betrokkenheid interactie

Aanpak

Praktijk: ontwikkelen van afwisselende, relevante Facebook campagnes gedurende 3 maanden:

  • advertentie’s voor specifieke partijen
  • doe mee en win actie’s
  • video’s
  • maken van evenementen
  • interactie posts

Deze afgewisseld met de authentieke posts vanuit de organisatie zelf.

Hierboven een grafische weergave van het bereik van berichten en acties over een periode van 3 maanden. Met uitschieters boven de 30.000 of zelfs 55.000.

Verreweg het grootste deel is organisch (onbetaald) naast een kleine betaalde promotie.

Grafiek van het netto aantal likes. (aanwas minus Vind-ik-niet-meer-leuks) Na een gerichte actie op de doelgroep nam het aantal pagina likes in èèn dag toe met bijna 1.000.

Deze grafiek geeft de betrokkenheid van de berichten weer, de zgn ‘engagement‘. Deze blijkt o.a. uit het aantal reacties en deelacties.

In 3 maanden tijd een verdubbeling van de ‘fanbase‘. Van 3.600 naar zo’n 7.200. Nu na zo’n 12 mnd 15.000.